Uutta virtaa -matkablogi

Tällä sivustolla voit seurata Kuhmon kasvun ja oppimisen palvelualueen henkilöstön Erasmus+ Job shadowing -matkaa Ranskaan 3.-11.10.2024.

 

Eurooppalainen yhteistyö on osa Kuhmon koulujen kansainvälisyyskasvatusta. Olemme saaneet kaksi kertaa Erasmus-vieraita Ranskasta Kuhmoon. Ensimmäinen ryhmä koostui kolmesta opettajasta, jotka saapuivat Job Shadowing -jaksolle keväällä 2022 tutustumaan suomalaisten opettajien työskentelyyn. 

Toinen vierailuryhmä koostui pienten kuntien johtajista, keskushallinnon henkilöstöstä ja luottamushenkilöistä. He saivat aimo annoksen Kuhmo-tietoutta syksyllä 2023.

Tästä innostuneina kuhmolainen opettajatiimi päätyi hakemaan omaa Erasmus+ Job Shadowing -hanketta keväällä 2024.  Useiden hankkeiden joukosta rahoitus myönnettiin myös Kuhmoon. Uutta virtaa -hankkeessa ovat mukana varhaiskasvatus, perusopetus ja lukio.

Erasmus-tiimi, Minna Karjalainen, Päivi Kähkönen, Pekka Mikkola ja Hanna Pikkarainen, lensi 3.10. Helsingin ja Pariisin kautta Bordeaux’in. Opintomatkan pääkohteena on Perigueux, noin 100 km Bordeux’sta itään. Tutustumisohjelma kattaa laajasti eri kouluasteet. Ranskalaiset opettajakollegat ovat järjestäneet monipuolista kulttuuriohjelmaa myös vapaa-ajalle.

Tiimi perehtyy erityisesti ranskalaiseen koulupolkuun, opettajaprofessioon, opettajien yhteistyöhön vanhempien kanssa ja koulukulttuuriin. Tavoitteena on keskustelujen ja pohdintojen kautta kehittää ja rikastuttaa kuhmolaista koulukulttuuria. 

Kansainvälisen yhteistyön kautta vahvistetaan yhteistyötä ja luodaan uusia kontakteja tulevaisuutta varten.

Kiinnostava opintomatka on alkanut!

Erasmus-tiimi Pekka Mikkola, Päivi Kähkönen, Minna Karjalainen ja Hanna Pikkarainen

 

Ensimmäinen tutustumispäivä ranskalaiseen kouluun ja kulttuuriin on takana!
Millaisessa koulussa kävimme?

Erasmus-hankkeen tiimi perehtyi ranskalaiseen kouluun Bordeaux’ssa perjantaina 4.10.2024. Tavoitteena oli tutustua koulupolun alussa olevien lasten opetukseen ja ohjaukseen. Koulussa on oppilaita, joilla on erinäisiä sosiaalisia haasteita. Tästä syystä opetusta on pienissä ryhmissä. Groupe Scholaire Modeste Testas sai ryhmän vakuuttuneeksi hankkeen tutkimustehtävien tarpeesta.

 

Groupe Scholaire Modeste Testas –
koulun portilla

 

Pääsimme rehtorin ja opettajien tapaamisten lomassa tutustumaan luokkiin, joissa oppilaat työskentelivät rauhallisesti 15 lapsen ryhmässä yhden opettajan johdolla. Koulun tilat olivat uudet, luokkamaiset mutta toimivat. Opetustuokiot olivat pääosin opettajavetoisia ja tarkkaan suunniteltuja; seuratuissa tiloissa lapset olivat pääosin viisivuotiaita.

 

Luokkatila koulusta

 

Olimme yllättyneitä, miten rauhallisia ja tarkkaavaisia lapset olivat myös itsenäisen työskentelyn aikana. Heidät on selvästi opetettu rauhoittumaan tuokioiden ajaksi, opettajalla oli selvä auktoriteetti ja taito vetää pienten ryhmää. Opetuksessa oli selvä tavoite: oppitunneilla käytiin läpi esimerkiksi matemaattisia perusasioita luvuista, sanastoa ja kirjaimia tarinankerronnan keinoin. Opettajat kuvailivat hyvin, millaista opettajan työnkuva on – opettaja keskittyy opettamiseen. Ruokailut ja välitunnit ovat muun henkilökunnan toimesta valvottuja. 

 

Pienten oppilaiden piha-alue

 

Millaisia asioita jäimme miettimään tapaamisten jälkeen? 

Keskustelimme opettajien kanssa oppilaiden kohtaamisesta ja opettajien työnkuvasta. Mielenkiintoista oli selvittää, millaista pedagogista tukea rehtorilta on saatavissa ruohonjuuritasolle. Millainen käytäntö on, mikäli oppilaalla on toistuvasti ongelmia koulussa? Alueen koulu on profiloitunut haastavampien oppilaiden opettamiseen. Keskustelujen perusteella rehtorilla on vastuullaan yhteydenotto ylempään tahoon ja sosiaalitoimeen, mikäli opettajan ja rehtorin tuki ei tavoita lasta. Opettaja on pääosin luokassa yksin lasten kanssa ja pyrkii selvittämään eteen tulevat haasteet itse. Vain osassa luokkia opettajia tai ohjaajia on kaksi – erityisesti, mikäli lapsilla on tarvetta erityiselle tuelle. Erityisopettaja ja psykologi käyvät koululla pääsääntöisesti kerran viikossa, mikä oli selvä ero suomalaiseen koulujärjestelmään. Koulun vastuulla on kirjata haasteista yhteiseen järjestelmään. 

 

Ranskalaisessa koulussa lapsi aloittaa koulupolun varhain, ja havaintojemme mukaan kognitiivisiin perustaitoihin ja koulussa työskentelyyn opetetaan jo pienestä lähtien. Koulupolku on säädelty ja luokka-asteiden mukainen – lapsi ei siirry joustavasti luokalta toiselle, vaan on omassa ikäryhmässään mukana. Lisäksi lapsia ei jaeta tasoryhmiin tai osaamisen mukaan vaan pyritään integroimaan samaan ryhmään niin taidoiltaan heikkoja kuin myös taidoissa edistyneitä lapsia.

 

Erasmus-tiimiläisiä sekä ranskalaiset yhteistyökumppanit Frederic Hayet, Marine Jaffre ja Sophie Andrieu-Maurin

 

Erityisen kiinnostavaa ranskalaisessa koulujärjestelmässä oli selvä tutkimuspainotteisuus. Bordeaux´n alueen koulut kuuluvat alueen yliopiston kasvatustieteellisen tutkimuksen alle. Kouluissa on paljon kansainvälistä yhteistyötä. Vierailun jälkeen jäämme kiinnostuneena odottelemaan tulevan viikon vierailuja ja keskusteluja eri koulujen opettajien ja rehtorien sekä hallinnon työntekijöiden kanssa. Ensin vietämme mielenkiintoisen viikonlopun viinikylässä ja rannikolla. Au révoir!

 

 

Viikonloppu ranskalaiseen kulttuurin ja nähtävyyksien parissa

Lauantaina pääsimme tutustumaan ranskalaiseen kulttuurin Saint-Emilionin viinikylässä, lähellä Bordeaux’ia. Kylä kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin ja viehättää vanhoine rakennuksineen ja mukulakivikatuineen. Oppaanamme Saint-Émilionissa oli ranskalaisystävämme Karine Faconnier. Hän on vieraillut Kuhmossa ryhmänsä kanssa Erasmus -projektin myötä syksyllä 2023. Karine on työstänyt aktiivisesti ryhmämme opinto-ohjelmaa ja johtaa vierailuja eri kohteisiin Periguex’ssa.

 

Erasmus-tiimi ja Karine Faconnier

 

Aluksi tutustuimme Eglise Monolithe -kirkon historialliseen kokonaisuuteen. Asiantunteva opas johdatteli meidät maanalaiseen, kiveen louhittuun kirkkoon ja katakombeihin. Kirkko on hieno taidonnäyte varhaiskeskiaikaisesta kädentaidosta. Kellotorni sijaitsee 53 metriä korkealla kirkon päällä, ja sieltä on hienot näkymät yli viininviljelyalueiden.

 

Näkymä kirkontornin juuresta

 

Kirkkovierailun jälkeen perehdyimme alueen viinikulttuuriin viinisuvussa kasvaneen ammattilaisen opastamana. Saimme rautaisannoksen tietoutta esimerkiksi siitä, mikä merkitys viinin maulle syntyy maaperän ja viiniköynnösten juurien ponnistelujen tuloksena niiden tavoitellessa syvältä maaperästä vettä. Pienet viinitilat kykenevät tuottamaan viiniä omaan myyntiin, mutta laajempi jakelu eurooppalaisiin myynnin monopolijärjestelmiin ei onnistu.

 

Viinitilan portilla

 

Sunnuntaina pääsimme tapaamaan toista ranskalaisystäväämme, Frédéric Guyard’ia ja Catherine Loustau’ta sekä hänen poikaansa. Pääsimme kiipeämään alueen suosittuun kohteeseen upeille Dune du Pila -dyyneille. Hiekassa kahlaaminen ja paluumatkalla juokseminen kuuluvat ranskalaiseen retkeilytraditioon. Korkealta dyynien päältä katsottuna maisemat Atlantille olivat upeat. 

 

Näkymä Dune du Pilat -dyyneiltä Atlantille

 

Läheinen Arcachonin kylä miellytti meitä ilmeellään ja kauniilla pitkillä merenrantalaitureillaan. Paikallisten asukkaiden levollisen rento ilmapiiri ja lokakuisen auringonpaisteen virkistävä voima tarttuivat meihinkin. Paikallisten opettajakollegoidemme ansiosta pääsimme tutustumaan syvällisemmin alueen kulttuuriin. Yhteistyö kulttuurituntemuksenkin saralla on arvokasta.

 

Erasmus-tiimi sekä Frederic Guyard ja Catherine Loustau

 

Lisätietoa Erasmus+ -ohjelmasta: Erasmus+ -ohjelma

Euroopan unionin rahoittama. Euroopan unioni tai Euroopan koulutuksen ja kulttuurin toimeenpanovirasto (EACEA) ei vastaa julkaisun sisällöstä.